söndag 11 januari 2009

Skadedjur

I början av december fann jag några underliga spår i nysnön. Då gick tankarna till att det kunde vara råtta eller sork. Visste att sork hade kommit till åkern bredvid. Hundarna trivdes att demolera deras ingångar. Försökte sen hölla koll på om mera spår skulle dyka upp. Gick en tid, då såg jag spår igen i nysnö. In till några stora rishopar som jag hade. Ca 2 veckor före jul så kördes allt ris bort. Och en råttfälla införskaffades. Den smällde fast första natten men och var tom, sen fick den va i fred. Gick en säkert en 2 veckor kanske, då började spåren dycka upp igen. GRR! Nu hade odjuret hittat fågelmatbrädet på andra sidan tomten. Som besöktes sporadiskt. Läste på nätet vad det kan vara. Men inget ville riktigt passa. Tankarna gick mellan råtta, sork eller vessla! MEN en natt såg min sambo nåt på marken vid fågelbordet. En RÅTTA, höll på och hade kalas. Just så, de värsta äckel man kan ha på gården. Okey, sorkar ställer säkert till mer förtret åt trädgården men råttor är äckliga.

De va nu kriget började på allvar, fällor införskaffades, gillrades först med fisk (gädda). Inget hände första natten, förutom att råttan hade rundat om en fälla. Hade ju satt en skivor och bräder på de fällor som ex. katter kunde slippa på. Hmm... Fisk var tydligen inte så gott. Satte bröd i en del till nästa natt. Yes, då smakade det bättre tydligen. För 2 fällor var tomma. Men inget byte syntes. De hade inte ens löst ut. En tredje med fisk och skydd för katter gick han runt. Hur vet jag det då? Jo, snön skvallrar om spåren! Man blev ju frustrerad på hur smart en råtta kan vara.

Till denna natt har jag bundit fast brödet i utlösaren och tagit bort skyddena. Hoppas inga oönskade katter eller dylikt tycker om bröd. Som tur så finns det väldigt lite av katter just här omkring! Men har mina aningar om att jag i morgon blir besviken på resultatet. Är rädd att jag blir tvungen att ta till gift för att slippa kräcket. Det som hindrar mig lite med gift är att råttan brukar vistas under ladan som hundarna är i på dagen! Död råtta med gift i är ju farligt för hundar, tyvärr. Och misstänker att råttan kan bo där med eller i komposten. Vill inte i detta skede riva upp golvet, för då kan ju råttan ändra sina rutter till fågelbrädet. Men ju mer han driver med mig ju närmare kommer det alternativet.

Håller tummarna för att han trillar i en fälla inatt. En tröst är det att det bara finns spår efter en råtta en så länge.



En tänke vi har här är hur en råtta kan veta att en fälla med mat kan vara farligt och försiktigt plundra den utan att den utlöser. Behövs ju bara en halv till en millimeters tryck på utlösaren.

Smarta verkar de vara.



2 kommentarer:

Skogsdoft & havsbris sa...

Ingen råtta i fällorna än, suck... :( För råttan SKA bort, på ett eller annat sätt!

Kolla min sida, det väntar något på dig där! :)

alegni sa...

fy sjutton, råttor är äckliga! i stugan där vi bodde medan vi byggde hade vi också en råtta, men den fick vi direkt i fällan efter att vi konstaterat att det var ett så stort djur. vi fångade in den med metwurst.
jag hörde också att just frön som faller ner från fågelbord lockar till sig råttor, så här matar vi inte fåglar alls, eftersom det tydligen finns en del råttor i grannskapet :(